Gaudete

Radosna ekscytacja. To określenie chyba najtrafniej oddaje uczucie, jakie rodzi się we mnie podczas Adwentu. Łączy się w nim głęboka tęsknota z pewnością jej rychłego zaspokojenia, pełne napięcia oczekiwanie ze świadomością bliskości Nadchodzącego.

Doskonałą ilustracją tego doznania jest przepiękna płyta, która właśnie do mnie dotarła. Krążek "Gaudete", wydany przez Fundację Dominikański Ośrodek Liturgiczny, to coś więcej niż tylko cudownie zaaranżowany zbiór pieśni roratnich i utworów traktujących o tęsknocie za Bogiem. Już pierwsze przesłuchanie albumu utwierdziło mnie w przekonaniu, że to muzyka zrodzona z modlitwy i do modlitwy prowadząca. Schola z warszawskiego Służewca buduje tu harmonię dźwięków otwierającą przestrzeń spotkania z Bogiem.

Niesamowicie piękne jest otwarcie płyty, gdy tradycyjne "Rorate coeli" wybrzmiewa chórem męskich głosów, dobywając się niejako z głębokiego mroku. Idealny klimat do wejścia w kontemplację stopniowo prowadzącą przez kolejne utwory w stronę brzasku. Jego zachwycającym przebłyskiem jest pełna radości miniatura "Bądź wesoła, Panno", dająca jakby przedsmak światła Bożego Narodzenia.

Idealnie się złożyło, że płyta "Gaudete" dotarła do mnie właśnie dzisiaj, gdy rozpoczyna się druga część Adwentu. Odebrałem ją z paczkomatu, wracając akurat z przedświątecznej spowiedzi. Tym samym ostatni tydzień przygotowań na narodzenie Pana spędzę zanurzony w tych dźwiękach tęsknoty i nadziei.

Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny, Gaudete, 2020.